
En lekfull och lärorik dag på Kulan
Vid klockan 8 öppnar vi och tar emot barnen på vår stora innergård. Här har vi sandlåda, cyklar, gunga, och en massa leksaker i vårt förråd. Vi tar löpande emot barnen fram till klockan 9.15 då vi äter frukt och talar om vad vi ska göra under dagen.
Vid 9.30 har vi antingen tagit oss iväg eller så går vi in. Kanske har vi gått till en park eller åkt till skogen. Är det torsdag eller fredag har våra äldsta barn gått på gymnastik eller till simskola som hålls endast för barnen på Kulan. En oerhört uppskattad aktivitet som uppmuntrar barnen att lära sig genom rörelse.
Är vi kvar på förskolan har vi temaarbete. Vårt tema baseras på något intresse som finns i barngruppen och här binder vi in hela läroplanen. Vi kan utforska rymden, kroppen eller kanske pirater. I temat har vi bland annat lärt oss allt om vargar, vi har tittat på låskonstruktioner, och ritat ritningsförslag för stadens vattenledningar. Inget ämnet är för stort eller litet utan lärandet är alltid i centrum.
Klockan 11 har vi samling. Denna är alltid planerad och vi använder oss av bildstöd för att tydliggöra innehåll och tid. Samlingen är indelad i matematik, språk, lek, och sång beroende på dag. Barnens favorit är onsdagar när det är experimentsamling! Ofta misslyckas våra experiment. Då är barnen snabba att ta fram hypoteser och lösningsförslag, sen testar vi igen.
11.15 äter vi lunch. Här sitter vi åldersblandat uppdelade vid 5 bord. Vi äter Stockholms bästa mat som tillagas av vår resturangkock Mårten.
Vid 12-tiden är det vila. Denna är uppdelade utifrån barnens behov och i samförstånd med vårdnadshavare. Några barn sover, några har läsvila med barnböcker och några barn läser kapitelbok.
Efter vilan är det fri lek, vilket innebär att barnen fritt får välja vad de vill leka med. Kanske vill man bygga med lego, göra en kulbana, baka frallor att ta med hem, plantera, leka i lekköket eller pyssla. Vi vuxna pedagoger finns närvarande där barnen är, och hjälper och stöttar i det barnen vill göra.
Vid klockan 14 läser vi en bok medan mellisborden dukas. Här läser vi på ett annat sätt än vilan efter lunchen. Här riktar vi fokus på något i litteraturen för att träna barnens läsförståelse. Detta kan ske genom frågor som “Vad hände?” eller “ Varför tror du trollet ville äta bokarna?”
Vid 14.15 äter vi mellis. Detta är alltid varierat och kan bestå bland annat av polentapudding, smoothie, hembakade frallor eller pizzabullar.
Efter mellis går vi ut. Ofta går några barn till en närliggande park och leker, men från klockan 16 är vi på gården fram tills att vi stänger klockan 17, strax efter vi ätit lite frukt.